مقالات

نحوه کار با اسیلوسکوپ

نحوه کار با اسیلوسکوپ

کاربرد اصلی اسیلوسکوپ ذخیره‌سازی دیجیتال برای نمایش شکل موج سیگنال‌ها استفاده می‌شود. می‌توان از آن در بسیاری از زمینه‌ها مانند سیگنال، الکتریکی، تست و اندازه‌گیری مبدل، طراحی تجهیزات الکتریکی، زمینه تست تجهیزات پزشکی و غیره استفاده کرد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره هارت چیست را بخوانید.

اسیلوسکوپ چیست

داشتن دانش اولیه در مورد نحوه کار با اسیلوسکوپ، موضوع مهمی است تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. بگذارید روی برخی از مراحل مفیدی که باید برای استفاده صحیح از اسیلوسکوپ بدانید تمرکز کنیم:

  1. نحوه کار با اسیلوسکوپاولین قدم استفاده از هر دستگاهی با روشن و خاموش کردن دستگاه است. سوئیچ با برچسب برق یا خط روی دستگاه موجود خواهد بود. باید دکمه روشن/روشنی را که در آنجا موجود است فشار دهید.
  2. یک نشانگر روشن/خاموش یا یک نشانگر نور پس از اینکه برق به دستگاه داده شد، می‌آید.
  3. پس از روشن کردن دکمه پاور دستگاه، باید منتظر بمانید تا نمایشگر اسیلوسکوپ به a تبدیل شود.

کنتاکتور چیست؟

  1. امروزه برخی از اسیلیسکوپ‌ها دارای فضایی مبتنی بر نیمه هادی هستند. از سوی دیگر، برخی از آن‌ها از لوله‌های پرتو کاتدی تشکیل شده‌اند که قبل از ظاهر شدن در نمایشگر، مدتی طول می‌کشد تا گرم شوند. هر دو نوع نمایشگر قبل از نمایش به زمان نیاز دارند تا گرم شوند. بنابراین، ممکن است لازم باشد تقریباً یک دقیقه صبر کنید تا از اسیلوسکوپ استفاده شود.
  2. هنگامی که صفحه نمایش ظاهر شد، باید برای یافتن ردیابی آماده باشید. این اولین مرحله برای استفاده از اسیلوسکوپ است زیرا شکل موج‌های دیگر را می‌توان روی صفحه نمایش مشاهده کرد، اما قبل از آن، باید روی پیدا کردن ردیابی کار کنید.
  3. برای این کار، می‌توانید با قرار دادن ماشه در مرکز آن کار کنید و آن را کاملاً در خلاف جهت عقربه‌های ساعت خاموش نگه دارید.
  4. اکنون باید کنترل دیگر را نیز با قرار دادن آن‌ها در موقعیت‌های افقی و عمودی در مرکز تنظیم کنید. در این مرحله، اثر باید قابل مشاهده باشد. با این حال، اگر ردیابی قرار نداشته باشد، می‌توانید دکمه Beam finder را فشار دهید تا مکان آن را پیدا کنید.
  5. مرحله بعدی پس از یافتن ردیابی، تنظیم‌گین کنترل در موقعیت افقی است. کنترل بهره باید به گونه‌ای تنظیم شود که درختان مورد انتظار بتوانند صفحه عمودی را پر کنند.
  6. فرض کنید شکل موج مورد انتظار تقریباً ۸ ولت اوج به اوج باشد و صفحه نمایش در قسمت کالیبره شده حدود ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. سپس، باید کنترل بهره را روی ۱ ولت سانتی‌متر تنظیم کنید. مسیر از این پس ۸ سانتی‌متر خواهد بود که صفحه را اشغال می‌کند.
  7. پس از تنظیم‌گین کنترل، باید سرعت مبتنی بر زمان را تنظیم کنید، که بستگی به چیزی دارد که باید روی صفحه ببینید.
  8. فرض کنید یک شکل موج دارای دوره زمانی ۱۰ میلی ثانیه است. سپس، صفحه نمایش ممکن است ۱۲ سانتی‌متر عرض داشته باشد. در این مرحله، سرعت پایه زمان‌بندی یک MS بر سانتی‌متر خواهد بود.
  9. پس از تنظیم سرعت مبتنی بر زمان، باید سیگنال را اعمال کنید و اکنون یک تصویر قابل مشاهده است.
  10. پس از اعمال سیگنال، باید سطح ماشه را تنظیم کنید تا از مثبت یا منفی بودن لبه آن مطلع شوید. شکل موج پایه زمانی توسط کنترل سطح ماشه کنترل می‌شود و سپس ردیابی روی شکل موج شروع می‌شود.
  11. همچنین تعیین اینکه ماشه‌ها باید روی لبه مثبت یا منفی قرار بگیرند بسیار مهم است تا بتوان آن‌ها را مطابق تصویر مورد نیاز تنظیم کرد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره نحوه بستن ترمینال برق را بخوانید.

در این مقاله دراین مورد صحبت کردیم که اسیلوسکوپ چیست؟ و دانستیم اسیلوسکوپ برای مشاهده تغییرات سریع ولتاژ و جریان زمانی که نمی‌توانیم این تغییرات رابا مولتی متر مشاهد کنیم استفاده می‌شود، سیگنال‌های الکتریکی توسط اسیلوسکوپ به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شود و می‌بینیم که چگونه این سیگنال‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند.

وظیفه اصلی یک اسیلوسکوپ اندازه‌گیری ولتاژ است. به زبان ساده ترباید بگوییم در طبیعت نیرو‌هایی نامرئی وجود دارد و سنسور‌ها می‌توانند این نیرو‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی قابل مشاهده تبدیل کنند وبا وسایلی نظیر اسیلوسکوپ قابل درک کنند.

مشخصات کلید محافظ جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *