مقالات

فیوز برق کمپکت

فیوز برق کمپکت

یکی دیگر از انواع فیوز کنتور برق که امروزه هم طرفداران زیادی دارد، فیوز برق کمپکت نامیده می‌شود. این نوع فیوز یکی از جدیدترین انواع فیوز برق محسوب می‌شود که کاربرد‌های مختلفی نیز دارد. ناگفته نماند جدید بودن این نوع فیوز سبب شده تا افراد زیادی آگاهی کاملی در مورد این نوع فیوز نداشته باشند.

از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین کارایی‌هایی فیوز برق کمپکت این است که با استفاده از این نوع فیوز می‌توانید مقدار دقیق جریان عبوری را تعیین کنید. بعد از اینکه مقدار دقیق جریان را تعیین کردید اگر جریان کمتر و یا بیشتر از مقدار تعیین شده شود، فیوز جریان را قطع می‌کند. با توجه به ویژگی گفته شده می‌توان گفت، فیوز برق کمپکت بهترین گزینه برای استفاده در مصارف صنعتی است زیرا با استفاده از این نوع فیوز می‌توانید با تعیین مقدار دقیق جریان عبوری تجهیزات الکتریکی خود را از نوسانات جریان برق حفظ کنید.

لازم به یادآوری است که این نوع فیوز برق نسبت به دیگر انواع آن قیمت بیشتری دارد اما با توجه به اینکه استفاده از آن حفاظت از تجهیزات الکتریکی شما را تضمین می‌کند، ارزش خرید دارد. علاوه بر این طول عمر مفید این نوع فیوز نیز بسیار بالا است.

اجزای تشکیل دهنده فیوز برق

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد اینکه جعبه فیوز چیست، کسب کنیم لازم است تا با اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر آشنا شوید. موادی که برای پوشاندن سطح خارجی انواع فیوز استفاده می‌شود ظاهر متفاوتی به هر یک از انواع آن می‌دهد. جدا از این سطح خارجی اجزای اصلی تشکیل دهنده فیوز برق یک سیم فلزی است که این سیم فلزی قابلیت مقاومت در برابر جریان برق را تا یک حد تعیین شده‌ای را دارا است. اگر به هر دلیلی نوسانات جریان رخ دهد و میزان جریان برق از مقدار تعیین شده بیشتر شود این سیم ذوب شده و از این طریق باعث می‌شود تا قبل از بروز هر نوع حادثه یا خطری جریان قطع شود. به همین دلیل است که کاربرد اصلی استفاده از انواع فیوز برای کنترل و حفاظت از سیستم برق کشی ساختمان است.

فیوز برق کمپکت

انواع جعبه فیوز

این نوع جعبه ها در انواع و اقسام مختلف و دو نوع پلاستیکی و فلزی در بازار موجود هستند که به دو نوع جعبه فیوز روکار و جعبه فیوز توکار دسته بندی می شوند و در شکل ها و طرح های مختلف و همچنین جنس های مختلف طراحی و تولید می شوند. پیشنهاد می شود درباره آموزش برق کشی ساختمان بخوانید.

جعبه فیوز روکار، محصولی است که مناسب برای نصب در فضای داخلی و فضای بیرونی ساختمان ها است و به نسبت توکار مصرف بیشتری دارد. اما جعبه فیوز توکار به مانند همتای روکار خود قابلیت خاصی ندارد و بیشتر برای موارد خاصی استفاده می شود و بیشتر قابل استفاده در منازل مسکونی، مجتمع تولید و صنعتی و اداری است. درب هایی که روی این نوع جعبه ها استفاده شده مانع از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل آن می شود و در برخی از مدل های ساخته شده درب جعبه ها 100 درصد نشکن هستند و از موادی مانند پلی کربنات ساخته می شود که در برابر سرما، گرما، حرارت، فشار و حتی ضربه، مقاومت بسیار بالایی دارند.

قیمت ترانس دست دوم

وظیفه فيوزها

همانطور كه پيش‌تر ديد، شرکت تولیدی ایران ونوس  سعي در اين داشت تا انواع جعبه فيوزها را برايتان معرفي كند. حالا پس از آشنایی با انواع جعبه فیوز بهتر است ابتدا بدانيم كه انواع فیوز برق ساختمان چيست و چه كاربردي دارد؟ فیوزرا در دستگاه مي‌گذارند تا اگر برق ورودی زیاد بشود یا اگر داخل دستگاه نوعي اتصالی پیدا کرد، فیوز بسوزد و به دستگاه آسیبی نرسد.

تست فيوزها

برای تست كردن فیوز دو سر اُهمتر را به دو سر فیوزمان  می زنیم، اگر كه عقربه حرکت بكند فيوز سالم هست.

نکته: اگر فیوز در دستگاهی بسوزد و آن را با فيوز ديگري عوض کنیم و مجددا فيوز بسوزد، در داخل دستگاه ممكن است نوعي اتصال کوتاه وجود داشته باشد (دیودهای مدار تست شوند)

کاربرد فیوزها

برای محافظت كردن سیم ها از کوتاه شدگی در مدار استفاده می شوند. فیوز ها اغلب سیم های نازک مسی هستند یا سیم هایی که از فلزات زود گداختي نظير سرب ساخته شده اند كه به شكل سری به مدار حامل جریان متصل می گردند که اگر جریان از مقدار معين شده زيادتر بشود، فيوزها ذوب می شوند.

جعبه فیوز در هر ساختمانی كه باشد می تواند یکی از ويژه ترین قسمت های یک ساختمان باشد. در ساختمان های جديد كنوني، هر واحد ساختمانی در داخل فضاي خودش یک جعبه فیوز مجزا و مشخص دارد. در ساختمان‌هاي قدیمی تر این حالت نبود بكه در اين ساختمان های قدیمی سیم کشی ها بر طبق جعبه تقسیم انجام مي‌شد ولي، چون استفاده از جعبه فیوز اصولی تر و آسان تر بود اندك اندك استفاده كردن از این جعبه ها به جای جعبه تقسیم شدت گرفت.

جعبه فیوز مینیاتوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *