خرابی جعبه فیوز

باید عنوان کنیم که بله. در اکثر مواقع امکان دارد که وجود لوازم غیر استاندارد و حتی تقلبی که در بازار وجود دارند بدون اینکه مشکل خاصی در مدار برقی ساختمان و حتی در اتصال انشعابی سیم دیده شود به یک باره فیوز می سوزد و فرمان خاموشی برخی از مدارهای برق را صادر می کند. اگر با چنین مواردی مواجه شدید تنها وسیله ای که به آن نیاز دارد یک آمپرمتر است تا به وسیله آن بتوانید جریان عبوری از فیوز را اندازه بگیرید. مقدار جریان مجاز روی هر فیوز نوشته شده را بخوانید و سپس با عدد اندازه گیری شده مقایسه نمایید تا متوجه شوید که آیا جریان برق در یک محدوده است یا خیر.

انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان

در هنگام سیم کشی ساختمان کلیه استاندارد‌های لازم جهت حفظ ایمنی باید توسط برقکار رعایت شود. یکی از مشکلات موجود در این زمینه، بروز اتصال کوتاه در مدار است که می‌تواند خطر آفرین باشد. به متظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی افراد برقکار به منظور سیم کشی ساختمان از فیوز برق استفاده می‌کنند. فیوز برق از بسیاری از مشکلات مدار جلوگیری می‌کند که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از بروز اتصال، نشتی برق، اضافه بار و… اشاره کرد. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد ضرورت استفاده از فیوز برق خانه می‌پردازیم، با ما همراه باشید. مهمترین کاربرد جعبه فیوز خانه حفظ ایمنی افراد از خطرات برق گرفتگی است. این ابزار از بروز چند مشکل جلوگیری می‌کند.

شدت جریان: هر مداری یک شدت جریان استاندارد دارد، به این معنا که عبور آن شدت جریان هیچ مشکلی برای مدار ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که اگر شدت جریان عبوری از مدار افزایش پیدا کند پدیده‌ای به نام شدت جریان در مدار رخ می‌دهد. شدت جریان خود دارای دو نوع اصلی است که از آن‌ها تحت عنوان اتصال کوتاه و اوورلود یاد می‌شود. در جعبه فیوز خانه ابزاری به عنوان قطع‌کننده مدار وجود دارد که در صورت بروز شدت جریان با قطع کردن مدار از بروز مشکلاتی نظیر اتصال و خطر برق گرفتگی جلوگیری می‌کند.

در توضیح اتصال کوتاه باید گفت که یکی از انواع شدت جریان است و زمانی بروز می‌کند که در مدار یک جریان غیر نرمال با مقاومت پایین به وجود بیاید. بهتر است بدانید که یک جریان جریان عبوری با مقاومت کم می‌تواند یک جریان با شدتی هزار برابر بیشتر از حالت عادی در مدار ایجاد کند که این موضوع خود می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد‌. این مورد به درستی نشان‌دهنده اهمیت استفاده از فیوز کنتور برق خانگی است.

خرابی جعبه فیوز

جعبه فیوز خانه

پس از آشنایی با اهمیت استفاده از جعبه فیوز ساختمان، نوبت به آن می‌رسد تا با نکاتی که هنگام خرید جعبه فیوز ساختمان باید رعایت شود، بیشتر آشنا شوید. قبل از انتخاب باید ابتدا میزان دقیق جریان نرمال مدار ساختمان مورد نظر را بدانید. پس از مشخص شدن میزان جریان باید فیوزی را انتخاب کنید که از میزان حداکثری جریان مدار ۱۳۵ درصد ظرفیت بیشتری برای عبور جریان داشته باشد.

به عنوان مثال اگر میزان جریان عبوری از مدار ۱۰ آمپر باشد، شما نیاز به یک فیوز با ظرفیت ۱۵ آمپر دارید. پس از این مورد برای انتخاب فیوز کنتور برق خانگی نوبت به بررسی مقدار ولتاژ می‌رسد. یک اصل همیشگی که در این مورد وجود دارد، بیشتر بودن ولتاژ فیوز استفاده شده از ولتاژ مداری است که فیوز در آن قرار داده می‌شود. در توضیح بیشتر این مورد هم می‌توان یک مثال آورد، به عنوان مثال اگر ولتاژ یک مدار معادل ۲۴ ولت باشد، ظرفیت فیوز مورد استفاده برای مدار فوق باید بیشتر از ۲۴ ولت باشد.

از دیگر نکات مهم برای انتخاب یک فیوز برق خانه مناسب، در نظر گرفتن میانگین دمای محیط اطراف فیوز است. به طور معمول فیوز‌های مینیاتوری در دمای معمولی آزمایشگاه که حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد است طراحی و تست می‌کنند.

ولی در برخی موارد دمای محیط اطراف فیوز ممکن است از دمای آزمایشگاه بیشتر باشد، از طرفی بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که گرمای زیاد می‌تواند به فیوز آسیب بزند و به اصطلاح سبب سوختن آن شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی قبل از خرید به میانگین دمای محیط اطراف فیوز توجه کنید و اگر محیط گرم است از فیوز‌هایی استفاده کنید که آمپر بالاتری دارند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره ترمینال برق چیست را بخوانید.

جعبه فيوزها دارای اندازه و شکل های متفاوت هستند

جعبه فیوزها از شکل های گوناگونی برخوردارند. این جعبه ها در اندازه های گوناگوني در بازار هستند که بسته به نوع كاربردشان مشتریان خاص به خودشان را نيز دارند. اندازه این جعبه ها تحت تاثیر تعداد خطوطشان هست.

شرکت تولیدی ایران ونوس  شرکتی پیشرو در صنعت برق است که محصولات گوناگوني را تولید می کند. یکی از این محصولات ويژه جعبه فیوز است. این محصول کیفیت مناسبي دارد و در ساخت آن تمامي استاندارد های موجود جهانی رعایت گشته است. شما نيز می توانید با مراجعه كردن به سایت شركت محصول را خریداری نمایید.

اما در برخی موارد هم امکان دارد که فیوز پریده باشد و مدام فیوز را بزنید اما دوباره به حالت اول یا همان حالت OFF برگردد. در چنین مواقعی امکان دارد یک نوع خرابی دیگر در جعبه فیوز مینیاتوری به وجود آمده باشد که به جای اینکه فیوز روی حالت ON قرار گیرد به حالت OFF بر می گردد.

این مورد را حتماً بررسی کنید به خاطر اینکه ممکن است یک اتصال کوتاه قوی به وجود آمده باشد و در نتیجه باعث قطع فیوز و همچنین خرابی سیستم داخلی جعبه فیوز شده باشد. پیشنهاد ما این است که هرگز این مورد را دست کم نگیرید و از یک برقکار حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید تا قبل از اینکه خطری شما را تهدید کند مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

ترانس دست دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
Scroll To Top