آموزش روش تست دیود در مدار و روی برد

دیود یک قطعه الکتریکی است. در خصوص ‌رسانا بودن آن لازم به توضیح می‌باشد که دیود نیمه هادی یا به بیانی بهتر نیمه‌رسانا محسوب می‌شود. نیمه‌رسانا بودن دیود به این معنا می‌باشد که جریان را تنها از یک سمت عبور می‌دهد. در سمت دیگر آن هم از عبور جریان جلوگیری می‌شود. همین موضوع ینی عبور یکطرفه جریان سبب نام‌گذاری آن تحت عنوان نیمه هادی شده است.

در خصوص نحوه عبور جریان از دیود هم لازم به توضیح است که تنها در شرایطی دیود جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهد که در جهت درست به کاتد متصل شود. جهت درست به این معنا است که توجه داشته باشید کدام سمت جریان را از خود عبور می‌دهد و کدام سمت عبول نمی‌دهد.

جالب است بدانید در یک مدار الکتریکی بیشترین خرابی که ایجاد می‌شود، مربوط به خرابی قطعات الکتریکی نیمه هادی است. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد نحوه صحیح تست دیود بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست انواع دیود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش روش تست دیود در مدار و روی برد

نحوه تست دیود خارج از برد مدار

اگر قصد تست یک قطعه الکترونیکی را دارید، بهترین کار این است که در وهله اول قطعه مورد نظر خود را از مدار خارج کنید. هدف از این کار این است که سلامت قطعه مورد نظر را بیرون از مدار بررسی کنید. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد روش تست دیود می‌پردازیم. به این منظور ابتدا باید کلید سلکتوری در جای مربوط به آن قرار داده شود.

در این خصوص لازم به توضیح است که این کلید سلکتوری مولتی متر بیشتر به منظور تست انواع دیود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور هم کلید مربوطه را بر روی تست دیود قرار می‌دهند. منظور از تست دیود هم همان قسمتی است که نماد الکترونیکی دیود بر روی آن وجود دارد. پس از این مرحله باید دو پراب را به دو سمت دیود متصل کنید‌. درباره انواع دیود در مقاله ای دیگر توضیحات کاملی گفته شده که پیشنهاد می شود مطالعه کنید.

در این قسمت ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که پراب چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که منظور از پراب در مدار الکترونیکی سیم ارتباطی مولتی متر است‌. پس از انجام اقدامات مربوطه ینی برقراری اتصال به دو سمت دیود باید دیود را در دو وضعیت تست کنید‌. در وضعیت اول به این صورت عمل کنید که سیم قرمز را به آند دیود متصل کرده و محل اتصال سیم مشکی هم کاتد دیود است.

دستگاه هارت چیست؟

برای تست دیود در وضعیت دوم کافی است که محل اتصال سیم‌های قرمز و مشکی را با یکدیگر جابجا کنید. منظور از جابجایی محل اتصال سیم‌ها با یکدیگر هم این است که سیم قرمز را به کاتد و سیم مشکی را به آند متصل کنید. مورد توضیح داده شده نحوه تست دیود است. در خصوص اینکه در چه شرایطی سالم است و در چه وضعیتی خراب، لازم به توضیح است که دیود سالم به دیودی گفته می‌شود که در یک وضعیت اتصال هیچ تغییری نمی‌کند.

از طرفی دیگر در یک وضعیت اتصال مقداری کمتر از ۰. ۷ را نشان می‌دهد‌. در این قسمت لازم به توضیح است که مقدار عددی گفته شده یک عدد ثابت نیست. این مقدار می‌تواند در انواع مختلف دیود متفاوت باشد. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در خصوص این مورد توضیح دهیم باید گفت که مقدار آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله این عوامل می‌توان به جنسی که برای ساخت دیود به کار رفته است اشاره کنیم. علاوه بر مورد گفته شده وات دیود نیز از جمله عوامل مؤثر در این زمینه است.

در خصوص روش توضیح دیود بهتر است به چند نکته نیز اشاره کنیم. یکی از مهمترین نکات توجه به این نکته است که ال ای دی‌ها در دسته‌بندی دیود‌ها قرار می‌گیرند. در مورد آن‌ها بهتر است به این نکته اشاره کنیم که امکان تست آن‌ها با مولتی متر وجود ندارد. در خصوص علت این امر هم لازم به توضیح است که مربوط به ولتاژ راه‌اندازی آن‌ها می‌باشد. ولتاژ آستانه راه‌اندازی ال ای دی از مقدار یک ولت بیشتر است.

از طرفی دیگر لازم به توضیح است که مولتی متر‌ها تنها می‌توانند ولتا‌ژ‌هایی را نشان دهند که مقدار آن‌ها از یک ولت کمتر است. به همین دلیل است که امکان تست ال ای دی با مولتی متر وجود ندارد. در این قسمت از مقاله به توضیح بیشتر در مورد تست دیود خارج از مدار پرداختیم. در ادامه قصد داریم تا تست دیود روی برد را نیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد روش تست دیود کسب کنید.

تست دیود بر روی برد مدار

در برخی موارد امکان خارج کردن دیود از مدار وجود ندارد. از جمله این موارد می‌توان به مواقعی اشاره کرد که تعداد زیادی از قطعات الکترونیکی نیمه هادی بر روی مدار نصب هستند. در چنین مواردی اگر خرابی بروز دهد عملاً تعمیر کار نمی‌تواند دیود‌ها را به صورت یکی یکی از مدار خارج کرده و آن‌ها را تست کند. این اقدام می‌تواند یک کار خسته‌کننده و همچنین زمان بر باشد.

به همین دلیل از روش تست دیود در مدار استفاده می‌شود. برای تست دیود در مدار کافیست که مراحل توضیح داده شده در قسمت قبل را که در مورد تست دیود توضیح دادیم، ایندفعه بر روی مدار اجرا کنید. در خصوص تست دیود روی برد یک نکته مهم وجود دارد و آن هم توجه به قطعات متصل شده به دیود‌ها است. در توضیح بیشتر مورد گفته شده می‌توان یک مثال آورد.

به عنوان مثال در شرایطی که یک مقاومت کم اهم با دیود به صورت موازی نصب شده باشد، هنگامی که تست دیود را انجام دهید از هر دو جهت بر روی مولتی متر مورد نظر عدد مربوطه نمایش داده می‌شود. در چنین مواردی به منظور اطمینان از صحت تست و درست بودن دیود باید دیود را از روی برد جدا کرده و سپس سلامت آن را تست کنید. پیشنهاد می شود درباره نحوه تست خازن بخوانید.

ناگفته نماند که شرایط برای مقاومت با اهم بالا متفاوت است. به این معنا که اگر دیود با یک مقاومتی که اهم بالایی دارد موازی باشد، و در چنین شرایطی مولتی متر هم عدد بالایی را نشان دهد احتمال سالم بودن دیود بسیار بالا است. از دیگر نکاتی که در مورد تست دیود با مولتی متر بهتر است به آن اشاره کنیم،

تست دیود‌های پل یا یک سو است. دیود‌های یک سو ساز که وظیفه اصلی آن‌ها یکسو‌سازی مدار است را می‌توانید بر روی برد تست کنید. نکته جالبی که در مورد دیود‌های سوخته وجود دارد این است که در بیشتر مواقع اتصال دیود‌های سوخته کوتاه می‌شود. منظور از این جمله این است که هنگام تست دیود سوخته در هر دو وضعیت توضیح داده شده بر روی نمایشگر مولتی متر مربوطه ولتاژ نشان داده می‌شود.

در برخی موارد هم برای تست دیود با مولتی متر از حالت بوق مولتی متر استفاده می‌شود. در این صورت هم اگر دیود خراب باشد هنگام تست در هر دو وضعیت صدای بوق به گوش می‌رسد.

خرید ترانس دست دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
Scroll To Top