آشنایی با انواع جعبه فیوز

جعبه فیوز که به آن تابلو برق واحدها یا تابلو برق انتهایی هم گفته می شود در واقع یکی از قسمت ها و بخش های مهم برق هر ساختمانی به شمار می رود که بدون استثناء در ورودی هر واحد ساختمانی نصب می شود و در صورت بروز هرگونه مشکلی از این جعبه فیوز برق استفاده می شود.همان طوری که بیان کردیم جعبه فیوز برق در ابتدای ورودی هر واحد ساختمانی نصب می شود و به طور کلی سرخط تمامی مصرف کننده های یک واحد مسکونی از این جعبه تغذیه می شود که در تاسیسات برقی ساختمان با علامت اختصاری DP نشانه گذاری شده است.

جعبه فیوز

تا مدت ها قبل تمامی سیم کشی های ساختمان به روش جعبه تقسیم انجام می شد و خبری از وجود جعبه فیوز نبود اما به مرور زمان و با پیشرفت صنعت برق این مورد شکل و شمایل بهتری به خودش گرفت و با مزیت هایی که این نوع جعبه ها به وجود آوردند به نوعی در تمامی ساختمان ها به یک استاندارد فراگیر که حتی جزئی از مقررات برق ساختمان هم بود، تبدیل شد.

مهم ترین مزیت جعبه فیوز در ساختمان ها

در واقع این نوع جعبه ها مزیت های بیشماری را به همراه دارند، از راحتی برقکارها به هنگام برق کشی گرفته تا به وجود آمدن امنیت برای ساکنین منزل. اما بزرگ ترین و در عین حال مهم ترین مزیت جعبه فیوز برق این است که در صورت به وجود آمدن و بروز هرگونه مشکلی آن هم در یک سر خط، تنها همان مسیری که مشکل دارد از مدار خارج می شود و جریان برق در مابقی مسیرها به فعالیت خودشان ادامه می دهند. همین مزیت باعث می شود تا برقکارها و حتی اشخاصی که آشنایی جزئی با برق ساختمان دارند کار راحت تری برای رفع عیب سیم کشی ساختمان بر عهده خواهند داشت.

این جعبه تأمین کننده برق تمامی اجزای یک واحد مسکونی به شمار می رود به خاطر اینکه تمامی سیم هایی که به نوعی مصرف کننده هستند به جعبه فیوز برق منتهی می شوند. برق ورودی به این جعبه به وسیله یک کابل سه در چهار (مورد استفاده برای کنتورهای 25 آمپر) یا یک کابل سه در شش (مورد استفاده برای کنتورهای 32 آمپر) به صورت مستقیم از کنتور اصلی تأمین می شود. پیشنهاد می شود درباره تاسیسات برقی ساختمان بخوانید.

آشنایی با انواع جعبه فیوز

مزیت جعبه فیوز

شاید برخی ها معنا و مفهوم به طور مثال یک جعبه فیوز برق 8 تایی را متوجه نشوند. این یعنی این نوع جعبه ها گنجایش نصب 8 فیوز مینیاتوری را دارند. این نوع جعبه ها را در هر سایز و مدلی که مایلید می توانید در بازار تهیه کنید اما در برق ساختمان اکثراً جعبه های 8 یا 12 تایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مینیاتوری (مشهور به جعبه فیوز مینیاتوری)

این نوع فیوزهایی که به آن اشاره کردیم در واقع مدارهای برق را در مقابل با اتصال های کوتاه یا همان برخورد سیم فاز با نول و همچنین اضافه بار (اضافه بار به نوعی بیشتر کشیدن جریان برق آن هم با توجه به جریانی که روی فیوز نوشته شده است) محافظت می کند. این نوع فیوزها یک ورودی و یک خروجی دارند و در مسیر سیم فاز قرار می گیرند و به نوعی به آنها جریان های سری هم گفته می شود به خاطر اینکه به صورت سری در مدارهای برق ساختمان قرار گرفته اند.

اهمیت جعبه فیوز در چيست؟

اهميت آن از جايي است كه تمامی خطوط برق به آن وصل می شوند. در این جعبه فيوز سیم اصلی برق ساختمان وارد جعبه شده و تمامي خطوط برق ساختمان را تغذیه كند. به همين خاطر می شود گفت بدون حضور جعبه فیوز برق کشی ساختمان ناقص استبه شمار مي‌آيد.

این جعبه برق خودش را از یک کابل كه از کنتور اصلی ساختمان گرفته شده است می گیرد. این کابل در واقع یک کابل سه رشته ایی هست. ابتدا سیم های فاز به نحو استاندارد وارد جعبه می گردند و به فیوز مربوطه متصل می شوند. همين طور سیم های نول نیز به ترمینال نول های جعبه اتصال داده خواهند شد. ترمینال نول ها به عبارت ديگر به “شمش نول” نیز معروفند که از جنس مس هستند.

خرابی جعبه فیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
Scroll To Top