مقالات

چرا باید از کانکتور یا ترمینال برق استفاده کنیم؟

چرا باید از کانکتور یا ترمینال برق استفاده کنیم؟

برای آنکه بتوان سیم‌های برق ساختمان را به هم متصل کرد، به تجهیزات خاصی نیاز است. این تجهیزات باید مشخصاتی از جمله، مقاومت و استحکام بالا در اثر عبور جریان را داشته و در عین حال، ‌رسانای خوبی برای برق باشند.

مردم عادی برای آنکه سیم‌های برق را به هم متصل کنند از چسب‌های نواری استفاده می‌کنند؛ این کار، بسیار خطرناک بوده و باعث برق گرفتگی و آتش سوزی در یک ساختمان خواهد شد. به همین جهت، لازم است از کانکتور سیم برق استفاده گردد تا حوادث این چنینی در یک بنا به وقوع نپیوندد.

کانکتور‌ها در شکل‌ها و با متریال‌های متفاوت ساخته شده و تحت تأثیر عبور جریان برق، دچار افزایش دما و ایجاد آتش سوزی نخواهند شد. جا‌هایی که نیاز است چند سیم برق به هم متصل شود، این تجهیزات، کمک خوبی برای کاهش خطرات و افزایش ایمنی در محیط است.

چرا باید از کانکتور یا ترمینال برق استفاده کنیم؟

مزیت‌ های ترمینال سیم برق

  1. افزایش طول سیم همراه با کاهش خطر آتش سوزی: گاهی اوقات برای آنکه طول یک سیم را افزایش دهند، چند سیم برق را به کمک چسب‌های نواری به هم وصل می‌کنند. این روش اتصال سیم‌ها، به شدت خطرافرین بوده و می‌تواند زمینه را برای بروز آتش سوری در اثر وجود نقص در سیستم برق منزل و یا ساختمان به وجود آورد. ترمینال سیم برق، بدون آنکه ولتاژ جریان یافته در سیم کاهش پیدا کند، ابزار مناسبی برای وصل کردن سیم‌ها است.
  2. برای اتصال سیم ها بصورت استاندارد : وقتی سیم های برق با کانکتورهای استاندارد به هم متصل می شوند می توانند جریان برق و حرارت بالاتر را تحمل کنند. این درصورتی است که اتصال نامناسب سیم های برق موجب کاهش فشار برق می گردد و حتی پس از مدتی محل اتصال فرسوده می گردد و موجب برق گرفتگی و اتش سوزی می شوند.
  3. برای تعمیرات و رفع عیوب سیم کشی های پیچیده : با استفاده از برخی از ترمینال ها می توان به سادگی و دفعات محل اتصال سیم ها را باز و بسته نمود و نقص و مشکلات آنها را بع سادگی رفع نمود.
  4. برای اتصال دائمی یا موقتی دو یا چند سیم با در نظر گرفتن نکات ایمنی : کانکتورها این امکان را می دهند که سیم ها بطور دائمی به هم متصل شوند و در صورت نیاز بتوان به راحتی و ایمنی بالا سیم ها را از هم جدا نمود.
  5. همچنین می توان از کانکتورها برای انشعاب گیری مطمئن از تابلوهای برق و موارد دیگر استفاده کرد که همگی شرایط مناسب و ایمنی بالا را برای ما فراهم می کنند. پیشنهاد می شود مقاله کانکتور برق چیست را بخوانید.

کانکتور برق

برای اینکه با کاربرد ترمینال برق آشنا شویم بهتر است در ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که دقیقا ترمینال برق چیست ؟ در واقع ترمینال‌برق یا همان کانکتور برق،یکی از پرکاربردترین تجهیزات جانبی در صنعت برق و سیم کشی میباشد. کار مهم و اصلی یک کانکتور برق، اتصال دو و یا چند سیم به صورت موقتی و غیر دائمی به یکدیگر می باشد. توجه داشته باشید که این کار باید به صورت کاملا محکم و استاندارد انجام ‌شود.

همانطور که می دانید متصل کردن سیم ها ی ساختمان ها نیاز به قطعات مخصوصی دارند که هیچ قطعه ی دیگری نمی تواند جای انان را بگیرد. بنابراین قطعات منحصر بفرد ، باید ویژگی های مناسبی را با هدف انتقال برق در یک مکان خاص داشته باشند. مهم ترین ویژگی این قطعات آن است که به مرور زمان استحکام اولیه ی خود را از دست ندهند و به سهولت بتوانند جریان برق بدون ایجاد مشکل از خود عبور دهند.

قابلیت هایی که ذکر شد به طور قطع از چسب های نواری بر نمی آید ، اما متاسفانه در بین مردم متداول گشته است که برای بیشتر موارد نامربوط از چسب نواری استفاده میکنند. عدم توجه به نکات ایمنی می تواند در متصل کردن سیم های برق خطرساز بوده و موجب خطرات جبران ناپذیری همچون برق گرفتگی و آتش سوزی می گردند.

کانکتور برق این قابلیت را دارد که بدون آنکه گرم شوند از بروز این نوع خطرات احتمالی و آسیب زا ، جلوگیری کند. نکته ای که در مورد کانکتور های برق باید بیان کرد آن است که، کانکتورها در اشکال و جنس های متنوعی وارد بازار شده و به مشتریان عرضه می گردند . بر اساس نیاز مصرف کننده و کاربرد ترمینال برق ، انواع کانکتور برق با ویژگی های مختلف به فروش میرسد.

کانکتور برق فیوز خور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *