نحوه و شیوه نصب فتوسل چهار سیم

در مدار فتوسل چهار سیمه در واقع دو سیم هم رنگ که معمولاً سفید است، وجود دارد. علاوه بر این، دو سیم دیگر به رنگ های قرمز و سیاه هم وجود دارد که سیم سیاه به سیم فاز آن هم به صورت مستقیم وصل است و سیم قرمز به یک سر لامپ وصل می شود.

در طرف مقابل سیم نولی که به فتوسل وصل است را از سمت دیگر به لامپ متصل می کنیم که از این روش در معابر عمومی، خیابان ها و شهرداری ها مورد استفاده قرار می گیرد که البته خیلی از افراد هم از این نمونه فتوسل ها در حیاط منزل و باغ های خودشان استفاده می کنند.

نصب فتوسل برای چند لامپ

پس از آن که با نحوه نصب مدار فتوسل آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که بدانید هر فوتوسل چند لامپ یا مهتابی را می‌تواند روشن یا خاموش کند و اگر تعداد زیادی از لامپ‌ها را به یک فوتوسل نصب کنیم، آیا موجب آسیب رساندن به آن خواهید شد؟

در واقع، هر فتوسل با توجه به ظرفیت مشخصی که دارد، می‌تواند لامپ یا تجهیزات الکتریکی دیگر را به آن وصل کرد و اگر از ظرفیت تعریف شده فوتوسل بیشتر استفاده کنید و جریان آمپر بیشتری را از آن عبور دهید، در نهایت موجب خواهد شد تا رله داخل فوتوسل معیوب شود و بسوزد.

نکته مهم دیگر در نصب فتوسل برای چند لامپ، این است که در هنگام خرید، حتما به آمپر خروجی فوتوسل‌ها توجه ویژه داشته باشید. از نظر ظاهری اکثر فتوسل‌ها شبیه به هم هستند و برای افراد عادی که سررشته‌ای از آن ندارند، بی‌تفاوت به نظر می‌رسد اما این‌گونه نیست و حتما باید این نکته مهم را در نظر بگیرید.

همچنین با توجه آمپر خروجی فتوسل‌ها، قیمت آن‌ها نیز در بازار متفاوت است و هر فتوسل ارزانی نشانه این نیست که می‌تواند نیاز شما را برطرف کند، زیرا با یک انتخاب اشتباه، تمام پول خود را دور خواهید ریخت. پس از آنکه خرید خود را انجام دادید، برای نصب فتوسل برای چند لامپ، باید ببینید هر لامپ چه مقدار از جریان عبوری از فتوسل را مصرف خواهد کرد.

فرمول محاسبه جریان خروجی از هر لامپ

معمولا روی لامپ‌ها، جریان مصرفی نوشته نمی‌شود و برای این کار باید با استفاده از یک فرمول خاص، کار خود را پیش ببرید. توجه کنید که تنها توان مصرفی روی هر لامپ، به‌صورت جداگانه نوشته می‌شود. حال باید این عدد که به وات است را تقسیم بر 220 که ولتاژ برق ایران است، کنید. در اینصورت، عدد به دست آمده، آمپر مصرفی لامپ مورد نظر است. فرمولی که در ادامه آمده است، در واقع برای فهم بهتر شما آورده شده است تا بتوانید به راحتی شدت جریان عبوری از هر لامپ را محاسبه کنید.

I=x/y

I=شدت جریان عبوری از هر لامپ

x=توان مصرفی هر لامپ که در روی هر لامپ نوشته شده است

y=در این‌جا همان برق کشور که 220 است در نظر گرفته می‌شود

پس اگر از لحاظ تئوری این مسئله را حل کنیم، در حقیقت:

  • یک فتوسل که ظرفیت 6 آمپری دارد، می‌تواند برای 13 عدد لامپ 100 وات، به خوبی کار کند.
  • یک فتوسل که ظرفیت 10 آمپری دارد، می‌تواند برای 22 عدد لامپ 100 وات، نصب شود.
  • یک فتوسل که ظرفیت 16 آمپری دارد، می‌تواند برای 35 عدد لامپ 100 وات، مورد استفاده قرار گیرد.

قانون 30 درصد در نصب فتوسل برای چندین لامپ

اگر به فرمولی که در قسمت قبلی توضیح داده شد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد لامپ‌های مورد استفاده برای هر فتوسل، تنها به‌صورت تئوری به‌دست آمده است و تنها در حالت ایده‌آل قابل استفاده است. به‌طور مثال: زمانی که دمای هوا در حدود 24-25 درجه سانتی‌گراد باشد یا اینکه جنس تمامی سیم‌های مورد استفاده در مدار فتوسل مرغوب باشند، فرمول تئوری قابل اجرا است. پس در این‌صورت قانونی در الکترونیک به عنوان قانون 30 درصد وجود دارد که برای ایمنی بیشتر، باید 30 درصد از بخش تئوری کم کنیم.

پس اگر از لحاظ عملی این مسئله را حل کنیم، در حقیقت:

  • یک فتوسل که ظرفیت 6 آمپری دارد، می‌تواند برای 10 عدد لامپ 100 وات، به خوبی کار کند.
  • یک فتوسل که ظرفیت 10 آمپری دارد، می‌تواند برای 20 عدد لامپ 100 وات، نصب شود.
  • یک فتوسل که ظرفیت 16 آمپری دارد، می‌تواند برای 30 عدد لامپ 100 وات، مورد استفاده قرار گیرد.

نکات مهم در نصب فتوسل برای چند لامپ

  • گاهی اوقات، ممکن است قصد این را داشته باشید که وسیله الکتریکی را که جریان مصرفی بسیار بالاتری به نسبت فتوسل دارد را روشن کنید. به‌طور مثال: قصد این را دارید که تعدادی نورافکن را با استفاده از یک فتوسل که ظرفیت کمتری به نسبت جریان خروجی نورافکن‌ها دارد، روشن کنید. در این‌صورت می‌توانید برای هر نورافکن به‌طور جداگانه فتوسل تهیه کنید که موجب خواهد شد تا هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کنند. اما راه بعدی این است که برای مدار فتوسل خود کنتاکتور نصب کنید تا مشکل شما به‌صورت کلی حل شود و فتوسل به هیچ عنوان نسوزد.

 

  • اگر بیش از اندازه از توان فتوسل بهره بگیرید، معمولا دو حالت بیشتر وجود نخواهد داشت، یا اینکه به‌صورت کلی لامپ‌های شما روشن خواهد ماند و اصلا خاموش نمی‌شوند یا اینکه لامپ‌ها کلا روشن نخواهند شد. در این حالت اگر آشنایی با تعویض رله سوخته فتوسل را دارید، می‌توانید با هزینه خیلی پایین، این کار را در اسرع وقت انجام دهید.

 

  • نکته مهم دیگر در این زمینه، این است که روشن نشدن لامپ‌های متصل به مدار فتوسل، همیشه به دلیل خرابی رله آن نیست و گاهی ممکن است مشکل از برد فتوسل باشد. در این‌صورت باید برد آن را تعویض کنید، زیرا معمولا قابلیت تعمیر ندارند.

برخی از سوالات متداول

  1. فتوسل چیست؟

فتوسل چیست، فتوسل مقاومتی است که نسبت به نور حساس بوده و مقدار آن متناسب با مقدار نوری که دریافت می کند تغییر می یابد بنابراین به آن مقاومت وابسته به نور نیز می گویند.

  1. طریقه نصب فتوسل چگونه است؟

فتوسل ها در اصل به دو نوع سه سیم و چهار سیم تقسیم می شوند. نحوه نصب هر یک از این فتوسل ها با یکدیگر متفاوت می باشد. در داخل متن روش نصب فتوسل 3 سیم و 4 سیم بطور کامل توضیح داده شده است.

مقالات مرتبط:

مدار سیم کشی فتوسل ها و نحوه تقویت جریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
Scroll To Top