منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یا همان پاورساپلای قطعه‌ای است که حداقل یک بار الکتریکی را تأمین می‌کند. به طور معمول، یک نوع نیروی الکتریکی را به دیگری تبدیل می‌کند، اما ممکن است شکل متفاوتی از انرژی مانند خورشیدی، مکانیکی یا شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

به عنوان مثال، کار منبع تغذیه کامپیوتر، جریان AC را به جریان DC تبدیل می‌کنند و معمولاً در پشت کیس کامپیوتر، همراه با حداقل یک فن قرار دارند. منبع تغذیه به عنوان آداپتور برق نیز شناخته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد این موضوع که منبع تغذیه چیست صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یا پاورساپلای چیست؟

اکثر کامپیوتر‌ها اکنون از منبع تغذیه سوئیچ شده استفاده می‌کنند که جریان AC را به ولتاژ DC تغییر می‌دهد. این ولتاژ را می‌توان به صورت الکترونیکی روشن و خاموش کرد. منبع تغذیه حالت سوئیچ نیز می‌تواند قبل از اینکه آسیب ببیند در صورت تشخیص اتصال کوتاه، خاموش شود.

اکثر منابع تغذیه کامپیوتر شامل تعدادی منبع تغذیه سوئیچ شده هستند که با تولید یک ولتاژ به طور مستقل عمل می‌کنند. این‌ها به هم مرتبط شده‌اند، به طوری که در صورت نقص رایانه به صورت گروهی خاموش می‌شوند. حالا که میدانیم منبع تغذیه چیست به کاربرد منبع تغذیه می پردازیم. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره دیود چیست و چه کاربردی دارد را بخوانید.

از کاربرد منبع تغذیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با عمل ترانسفورماتور، ولتا‌ژ‌ها را به ولتاژ خط ac مورد نیاز افزایش می‌دهد یا پایین می‌آورد.
روشی برای تقسیم ولتاژ برای رفع نیاز‌های تجهیزات ارائه کنید.
ولتاژ ac را با یکسوسازی نیم موج یا تمام موج به ولتاژ dc ضربانی تغییر دهید.
ولتاژ dc ضربانی را برای استفاده از تجهیزات به یک ولتاژ ثابت dc خالص فیلتر کنید.
کار منبع تغذیه این است که خروجی منبع تغذیه را متناسب با بار اعمال شده تنظیم کنید.
انواع منبع تغذیه

انواع منبع تغذیه عبارتند از:

1. منبع تغذیه SMPS- حالت سوئیچ
منبع تغذیه SMPS یا منبع تغذیه کامپیوتر یکی از انواع منبع تغذیه است که شامل یک تنظیم‌کننده سوئیچینگ برای تبدیل توان الکتریکی به صورت قدرتمند است. مانند سایر منابع تغذیه، این منبع تغذیه برق را از منبع DC یا منبع AC به بار‌های DC مانند رایانه شخصی (کامپیوتر شخصی) منتقل می‌کند، در حالی که ویژگی‌های جریان و ولتاژ را تغییر می‌دهد.

2. منبع تغذیه بدون وقفه
یو پی اس (منبع برق اضطراری) یک وسیله الکتریکی است که به کامپیوتر اجازه می‌دهد تا مدتی با قطع منبع تغذیه اصلی به کار خود ادامه دهد. این دستگاه همچنین در برابر جریان برق محافظت می‌شود.

یک یو پی اس شامل یک باتری برای ذخیره انرژی هنگامی که دستگاه افت برق از منبع اصلی را تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال، اگر از رایانه شخصی استفاده می‌کنید که منبع تغذیه اضطراری کاهش برق را احساس می‌کند، باید قبل از تخلیه UPS (منبع برق ثانویه) داده‌ها را ذخیره کنید.

3. منبع تغذیه AC
به طور معمول، منبع تغذیه AC ولتاژ را از منبع تغذیه دریافت می‌کند و ولتاژ را می‌توان با استفاده از ترانسفورماتور دست دوم به ولتاژ مورد نیاز افزایش یا کاهش داد و ممکن است مقداری فیلتر انجام شود. انواع مختلف منابع تغذیه AC طوری طراحی شده‌اند که جریان تقریباً پایداری را ارائه دهند و ولتاژ o/p ممکن است بر اساس امپدانس بار تغییر کند.

در برخی موارد، از آنجایی که منبع تغذیه DC است، ممکن است از یک ترانسفورماتور افزایش‌دهنده و یک اینورتر برای تبدیل آن به برق AC استفاده شود. برخی از انواع تغییر برق AC از ترانسفورماتور استفاده نمی‌کنند.

4. منبع تغذیه AC
اگر ولتاژ ورودی و خروجی مشابه باشد و وظیفه اصلی دستگاه فیلتر برق متناوب است. اگر دستگاه برای تأمین برق پشتیبان طراحی شده باشد، ممکن است به عنوان منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نامیده شود.

در حال حاضر منابع تغذیه AC به دو نوع سیستم‌های تک فاز و سه فاز طبقه‌بندی می‌شوند. تفاوت اصلی بین این دو قابل اطمینان بودن تحویل است. این منابع می‌توانند برای تغییر ولتاژ و همچنین فرکانس نیز قابل استفاده باشند.

5. منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی
این نوع منبع تغذیه امکان کنترل از راه دور را برای عملکرد خود از طریق ورودی آنالوگ در غیر این صورت رابط‌های دیجیتال مانند GPIB یا RS232 می‌دهد.

خواص کنترل شده این منبع تغذیه شامل جریان، ولتاژ، فرکانس است. این نوع لوازم در طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها مانند ساخت نیمه هادی، ژنراتور‌های اشعه ایکس، نظارت بر رشد کریستال‌ها، تست دستگاه‌های خودکار استفاده می‌شود.

به طور کلی، این نوع از منابع تغذیه از یک میکرو کامپیوتر ضروری برای کنترل و همچنین نظارت بر عملکرد منبع تغذیه استفاده می‌کنند. منبع تغذیه ارائه شده با رابط کامپیوتر از پروتکل‌های ارتباطی اختصاصی استاندارد (یا) و زبان کنترل دستگاه مانند SCPI (دستور‌های استاندارد برای ابزار‌های قابل برنامه‌ریزی) استفاده می‌کند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره پروتکل هارت را بخوانید.

کاربرد منبع تغذیه

چه زمانی به PSU نیاز داریم؟

منبع تغذیه بخش مهمی از هر سرور است. بدون آن، زیرساخت فناوری اطلاعات شما کار نخواهد کرد. پس تعجبی ندارد که اکثر سیستم‌ها پس از خرید دارای منبع تغذیه هستند.

با این حال، جایگزینی برای PSU وجود دارد که می‌تواند در برخی موارد استفاده شود. با انتخاب Power over Ethernet (PoE)، برق را می‌توان بدون اتصال به پریز برق در کابل‌های شبکه حمل کرد. این برای سیستم‌هایی که به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارند ایده‌آل است.

چگونه می‌توانم PSU مناسب برای سیستم خود انتخاب کنم؟

در مرحله اول، هنگام انتخاب یک منبع تغذیه، مهم است که مطمئن شوید که با فرم فاکتور کیس سرور و مادربرد شما سازگار است. این اطمینان حاصل می‌کند که در سرور شما قرار می‌گیرد.

در مرحله دوم، وات عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. هرچه درجه وات بالاتر باشد، واحد می‌تواند قدرت بیشتری را در اختیار سیستم شما قرار دهد، به این معنی که باید ارزیابی کنید که اجزای شما چقدر برای کارکرد مؤثر نیاز دارند.

به عنوان مثال، اگر اجزای سیستم شما به ۶۰۰ ولت نیاز دارند، خرید یک منبع تغذیه ۱۲۰۰ ولت ایده‌آل خواهد بود، زیرا اکثر منابع تغذیه بالاترین راندمان را در ۵۰ درصد بار دارند. این همچنین به فضایی اجازه می‌دهد تا سیستم شما را با اجزای بیشتر در صورت نیاز گسترش دهد.

مهم است که به یاد داشته باشید که تفاوت بین رتبه‌بندی بازده ۹۰ درصد و رتبه بازده ۹۲ درصد، تفاوت زیادی از نظر انرژی مصرف‌شده در مراکز داده در مقیاس بزرگ ایجاد می‌کند. پیشنهاد می شود درباره لوله گذاری ساختمان بخوانید.

کاربرد ترانسفورماتور در شبکه قدرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
Scroll To Top