مقالات

مزایای استفاده از کانکتور برق یا همان ترمینال های برق

مزایای استفاده از کانکتور برق یا همان ترمینال های برق

در برخی از موارد به هنگام استفاده از کانکتور برق لازم است که ، دو سیم را به هم متصل کنیم و گاهی نیز باید یک یا چند سیم فرعی را از سیم اصلی به صورت انشعابی تقسیم و جدا کنید. نحوه استفاده از ترمینال برق یا کانکتور برق به ما این امکان را میدهد تا جریان برق را با رعایت نکات ایمنی کامل ، بین دو یا چند سیم خاص برقرار کنیم .

از اولین مزیت های استفاده از کانکتور برق می توان به افزایش دادن طول سیم به صورت کاملا ایمنی ، اشاره کرد. گاهی اوقات نیز برخی از افراد برای افزایش طول سیم از نوار چسب استفاده می کنند که بسیار خطرناک می باشد ممکن است هر لحظه موجب برق گرفتگی یا آتش سوزی گردد. با استفاده از کانکت برق مناسب علاوه بر آنکه ، کاهش فشار ولتاژ نخواهیم داشت، احتمال خطر آتش سوزی نیز کاهش می دهیم.

مزایای استفاده از کانکتور برق یا همان ترمینال های برق

یک کانکتور برق می تواند سیم های برق را به یکدیگر اتصال دهد ، بدون آنکه کوچکترین خطری ایجاد شود و یا مشکلی ایجاد کند. وقتی سیم ها با کانکتور برق استاندارد به هم متصل میشوند، توانایی بالایی در تحمل جریان برق و حرارت بالاتر خواهند داشت .

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر یک فرد غیر متخصص ، با اتصال نامناسب و غیر اصولی سیم های برق موجب کاهش فشار برق گردد ، دیگر کانکتور برق چاره ساز نخواهد بود و پس از مدتی محل اتصال سیم ها فرسوده می گردد و موجب برق گرفتگی و آتش سوزی شدید در محل وقوع می شوند.

 دیگر مزایای استفاده از کانکتور برق

کانکتور برق توانایی رفع عیوب سیم کشی های پیچیده را دارد و شما میتوانید با استفاده از برخی از ترمینال های برق ، به سهولت و دفعات مکرر ،محل اتصال سیم ها را باز و بسته کنید و نقص و مشکلات آنها را با روشی اصولی رفع کنید. اگر عیب سیم کشی را با روشی غیر از استفاده از کانکتور برق حل کنید ، احتمال مشکلات اساسی و وحشتناکی همچون آتش سوزی و برق گرفتگی وجود دارد.

کانکتور برق کاربرد های دیگری نیز دارد مانند، اتصال دائمی یا موقتی دو یا چند سیم با روش های ایمنی و کاربردی. کانکتور برق این امکان را به متخصصان برق میدهد که سیم ها را بطور دائمی به یکدیگر متصل کنند و در صورت نیاز بتوانند به راحتی و با ایجاد ایمنی بالا سیم ها را از یکدیگر مجزا کنند .

و در آخر می توان به مزیت دیگری از کانکتور برق اشاره کرد که برای انشعاب گیری مطمئن از تابلوهای برق و موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. تمام موارد ذکر شده برای مزایای کانکتور برق، باعث حفظ ایمنی شده که در نتیجه جلوگیری از آسیب ها مشکلات احتمالی را نیز به همراه دارند.

انواع کانکتور برق

جالب است که بدانید،پرمصرف‌ترین تجهیزات جانبی در صنعت برق در چندین سال اخیر، انواع کانکتور های برق بوده اند. وظیفه اصلی کانکتور برق اتصال دادن دو یا چند سیم به ‌طور موقت و برای مدت زمانی معین می باشد، اما باید توجه داشت که این اتصال توسط کانکتور برق ، کاملا محکم و استاندارد، ‌باشد.

کاربرد ترمینال‌ها و کانکتور برق ، برخلاف اتصال‌هایی که با نوار چسب صورت میگیرد. جریان برق را بدون آن که باعث ایجاد گرما شود، از خود عبور میدهد و از بروز خطرات احتمالی همانند برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی جلوگیری کند. در صنعت برق و سیم کشی ، کانکتور برق انواع مختلفی دارد که کاربردها و ویژگی‌های مختص به خودش را دارد که ما آنان را به طور توضیحی مختصر برای شما ذکر کرده ایم . مطالعه مقاله کابل ارت چیست می تواند مفید باشد.

 کانکتور برق ریلی

همانطور که میبینید از نام این نوع کانکتور برق پیداست که، توانایی و قابلیت نصب بر روی ریل مورد استفاده در تابلو برق های مختلف را دارد. این کانکتور برق با هدف گرفتن انشعاب از سیم‌های داخل تابلوهای برق مورد استفاده قرار می گیرند. شکل طراحی این کانکتور برق به گونه ای می‌باشد که توانایی آن را دارند که بر حسب نیاز، چند عدد از این نوع کانکتور برق را که به‌صورت کشویی بیشتر، در کنار هم قرار قرار دهیم و سپس استفاده شوند. کانکتور برق ریلی در انواع مختلفی وارد بازار شده است که کاربردهای گوناگون آن باعث پروفروشی آنان در سال های اخیر شده است. انواع کانکتور برق ریلی به موارد زیر تقسیم می شوند : ترمینال ارت، ترمینال فشاری، ترمینال شمش خور، ترمینال دوطبقه، ترمینال سه ‌طبقه و ترمینال فیوز خور.

کانکتور برق شاخه ای

در شرایطی که نیاز است طول سیم برق افزایش پیدا کند، وجود یک کانکتور به شدت احساس می‌شود. ابزار و قطعه‌ای که قادر است در عین حفظ امنیت، طول سیم را افزایش دهد، کانکتور برق شاخه‌ای است؛ به کانکتور‌های برق شاخه‌ای، پایانه‌های بین راهی نیز می‌گویند و انتخابی بسیار عاقلانه برای ایجاد ارتباطی قوی بین دو قطعه سیم می‌باشد. این کانکتور یک ورودی و یک خروجی داشته و سیم‌های خروجی و ورودی به کمک سیمگیر‌های پیچی در این ورودی و خروجی قرار داده می‌شوند.

در بدنه عایق این نوع ترمینال قابلیت اتصال وجود دارد. اتصال سیم‌های کانکتور برق شاخه‌ای به‌صورت دائمی نمیباشد و می‌توان این نوع ترمینال را به‌دفعات مکرر، مورد استفاده قرار داد. مزیت مهم کانکتور برق شاخه ای، وجود قابلیت باز کردن اتصال دو سیم به ‌سهولت و در زمان اندک می‌باشد.

تعداد شاخه‌های کانکتور برق شاخه‌ای اصولا و در حالت عادی ً 12 عدد می‌باشد که به‌راحتی قابلیت جدا شدن سریع در صورت نیاز را دارا می‌باشند. کانکتور برق شاخه‌ای با توجه به موارد استفاده و نوع کاربردشان ، دارای عایق‌ هم میباشند که در اکثر مواقع از جنس پی‌وی‌سی، پلی آمید و پلی‌اتیلن می‌باشد.

آمار نشان داده شده در چند سال گذشته حاوی این پیام است که کانکتور برق شاخه‌ای، به تدریج جای خود را به ترمینال‌های پیچی که جدید تر و به روز تر میباشند داده است البته باید گفت که این نوع ترمینال برق ، مزیت‌های بیشتری نسبت به کانکتور برق شاخه‌ای دارد.

مقالات مرتبط:

ترانس دست دوم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *