مدار سیم کشی فتوسل ها و نحوه تقویت جریان

نحوه ی سیم کشی این فتوسل ها دقیقا شبیه به کلید های تک پل می باشد. تنها یک تفاوت در این سیم کشی وجود دارد، آن هم اضافه نمودن یک سیم نول به دستگاه است. زیرا فتوسل ها خود به تنهایی یک دستگاه محسوب می شوند. از این رو هر وسیله ی الکتریکی به یک سیم نول و یک سیم فاز نیاز دارند.

برای سیم کشی فتوسل ها از این نوع ، باید برخی نکات را به یاد داشته باشید. مثلا باید بدانید در زمان سیم کشی حتما حداکثر جریان مجاز فتوسل را در نظر داشته باشید. یا در مکان هایی که از لامپ های بسیار زیادی استفاده شده است، فتوسل ها معمولا نمی توانند تمام جریان مورد نیاز را برای این لامپ ها تامین کنند. از این رو استفاده از یک کنتاکتور برای تقویت جریان رله فتوسل لازم و ضروری به شمار می رود. در این حالت فتوسل به کنتاکتور دستور می دهد وکنتاکتور چراغهاراروشن وخاموش  میکند. برای آشنایی بیشتر با رله می توانید مقاله رله چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کنید.

نحوه سیم کشی فتوسل (فوتوسل)

نحوه سیم کشی کلیدهای گردان یا سلکتوری کاستوم اتوماتیک، برای فتوسل ها دقیقا با همان روش سیم کشی فتوسل (فوتوسل) انجام می شود. این کلیدها نیز به منظور قطع و وصل مکانیکی جریان برق مورد استفاده قرار می گیرند. این کلید ها تقریبا به صورت نیمه مستقل دستی فعالیت می کنند.

به این صورت که بخشی از این اعمال مستقیم انرژی به صورت دستی بوده و بخشی دیگر آن به صورت اتوماتیک عمل می کند. این کلید ها در حالتی به صورت اتوماتیک به فعالیت می پردازند، که اپراتور تاخیر در قطع یا ول کردن جریان داشته باشد.

از این کلید های سلکتوری کاستوم یا گردان برای قطع و وصل کردن مدارها، منابع تغذبه، آمپر متر، موتور های ستاره – مثلث و… استفاده می شود. همه ی این کلید ها در طرح ها و انواع مختلفی ساخته و طراحی شده اند. می توانید با ظرفیت آمپر متناسب با محل نصب فتوسل ها، کلید های سلکتوری کاستوم را انتخاب نمایید. پس از آن اقدام به نصب این کلید ها بر روی فتوسل های مورد استفاده خود نمایید.

در صورتی که علاقه مند به مباحث برق ساختمان هستید و اندکی با مباحث برق ساختمان و سیم کشی آشنایی دارید و قصد دارید به برقکاری حرفه ای تبدیل شده و اطلاعات خود را در این زمینه به روزتر کنید، توصیه می کنیم همین حالا در دوره آموزش برق ساختمان آموزشگاه فنی برق ثبت نام نمایید.

انواع سنسور فتوسل

برای دسته بندی باید عرض کنیم که این نوع سنسورها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

دسته اول: فتوسل درونی (Intrinsic photocell)

مواد تشکیل دهنده و سازنده مدل درونی فتوسل مواد نیمه هادی خالص مانند ژرمانیوم یا سیلیسیوم است. در واقع این عناصر (مدل درونی) چهار الکترون والانس در اختیار دارند و هرگاه در کنار یکدیگر قرار بگیرند این الکترون ها هستند که به صورت دو به دو با یکدیگر پیوند کووالانسی برقرار می کنند و از آن طرف تعداد کمی از آن ها این توانایی را دارند که با دریافت انرژی به الکترون آزاد تبدیل و در نهایت باعث برقراری جریان شوند. پس مقدار کمی جریان را از خودشان عبور می دهند.

دسته دوم: فتوسل بیرونی (Extrinsic photocell)

مدل بیرونی فتوسل تشکیل شده از سیلیسیوم و ناخالصی هایی مانند فسفر است و هر اتم سیلیسیوم از چهار و هر اتم فسفر هم از پنج الکترون والانس برخوردار است که هرگاه در کنار یکدیگر قرار بگیرند چهار پیوند کووالانسی بین الکترون ها برقرار می شود که از این بین، یکی از این الکترون های فسفر بدون پیوند باقی می ماند. این الکترون هایی که جدا از هم هستند با دریافت انرژی نور به یک الکترون آزاد تبدیل شده که باعث انتقال جریان برق می شود.

دانشنامه ما: فتوسل (Photocell) چیست؟

در هر دو نوع فتوسل بیرونی و درونی مقدار کمی نور می تواند موجب شود که جریان برق به سرعت افزایش پیدا کند. تفاوتی که بین این دو نوع فتوسل بیرونی و درونی وجود دارد بیشتر در مواد تشکیل دهنده یا همان ناخالصی است که در نوع بیرونی با اضافه کردن مقدار کمی ناخالصی، میلیون ها الکترون آزاد در سیستم ایجاد می شود. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره کانکتور پیچی چیست را بخوانید.

اگر بخواهیم به کاربردهای این مقاومت بپردازیم باید به موارد زیادی اشاره کنیم. اما ما سعی کردیم به مهم ترین این کاربردها اشاره ای کوتاه و مختصر داشته باشیم که در هر کدام به نوعی به کاهش مصرف انرژی الکتریکی آن هم به صورت قابل ملاحظه ای اشاره می کند.

کاربرد فتوسل چیست؟

کاربرد اول: فتوسل در سلول های خورشیدی

سلول های خورشیدی به راحتی با استفاده از photocell این توانایی را دارند که نور ساطع شده از خورشید را به انرژی برق تبدیل کنند و به همین دلیل است که از سلول های خورشیدی به عنوان یک منبع بی پایان برای تولید انرژی الکتریکی پاک، یاد می شود که روز به روز هم عمومیت و محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا می کند. یک نمونه از کاربردهای سلول ها یا همان باتری های خورشیدی سیلیسیم، برای تأمین انرژی برق مورد استفاده در ماهواره های زمین و سفینه های فضایی است. پیشنهاد می شود درباره نحوه استفاده از ترمینال برق بخوانید.

کاربرد دوم: استفاده در سنسورهای تشخیص دود

یکی دیگر از کاربردهای فتوسل استفاده در سنسورهای تشخیص دود است و به وسیله آن می توان یک مدار حساس به دود ساخت که به هنگام آتش سوزی سیستم آبرسانی را فعال می کند تا آتش به وجود آمده را خاموش کند.

کاربرد سوم: استفاده در لنز دوربین های عکاسی

کاربرد photocell در لنز دوربین های عکاسی به این شکل است که هنگامی که شرایط نوری تغییر می کند دوربین هم این توانایی را دارد که بتواند به حالت های مختلف تغییر مد دهد تا عکس بهتر و مناسب تری بگیرد.

کاربرد چهارم: استفاده از فتوسل در لامپ هاي اتوماتيك

همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم از فتوسل به طور معمول برای خاموش و روشن کردن اتوماتیک و خودکار لامپ های خانه ها و خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرد که به وسیله این سنسور به صورت قابل ملاحظه ای در مصرف برق و انرژی صرفه جویی خواهد شد.

مقالات منحصر به فرد:

ترانس دست دوم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
Scroll To Top