مقالات

طریقه کار با اهم متر

طریقه کار با اهم متر

در این مرحله از آموزش اهم متر نوبت به انجام تست می‌رسد. برای این کار پراب‌ها باید به قطب مثبت و منفی مدار متصل شوند. پراب مشکی رنگ به قطب منفی و قرمز رنگ به قطب مثبت متصل شود. نحوه عملکرد دستگاه در این حالت اینگونه است که جریان کوچکی از طریق یکی از پراب‌ها ارسال و توسط پراب دیگر دریافت می‌شود.

حال اگر پراب گیرنده جریان، جریانی را دریافت نکند به معنی معیوب بودن مدار یا دستگاه مورد نظر است. این اتصال نیز از طریق صدای بوق و عدد صفر یا نزدیک به آن بر روی صفحه نمایشگر مشخص می‌شود. عدم برقراری اتصال نیز با عدد 1 یا حرف OL (به معنی حلقه باز) نشان داده می‌شود. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره کاربرد دیود را بخوانید.

طریقه کار با اهم متر

نحوه کار با اهم متر

متأسفانه برخی مولتی‌متر‌ها فاقد حالت تست اتصال هستند. در این شرایط برای انجام این تست کافیست سلکتور را بر روی حالت اندازه‌گیری مقاومت که با نماد Ω مشخص شده و همچنین پایین‌ترین حد آن قرار دهید.

در این حالت یکی از پراب‌ها جریانی را ارسال و بررسی می‌کند آیا این جریان توسط پراب دیگر دریافت می‌شود یا خیر. بنابراین همانند آن چه که گفته شد، عدد صفر یا نزدیک به آن نشانه برقراری اتصال و عدد 1 یا حرف OL نشانه عدم اتصال است.

نحوه انجام تست ولتاژ

برای انجام این کار همانند مرحله قبل پراب مشکی به پورت COM و قرمز به پورت VΩmA یا ΩV متصل می‌شود. برای تست ولتاژ، سلکتور باید بر روی حالت ولتاژ که با حرف V مشخص شده، قرار گیرد. در اندازه‌گیری ولتاژ دو حالت V وجود دارد. یکی به شکل V- و دیگری Ṽ که اولی برای اندازه‌گیری ولتاژ AC و دومی جهت اندازه‌گیری ولتاژ DC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال بسته به نوع ولتاژی که قصد اندازه‌گیری آن را دارید، سلکتور را بر روی یکی از حالات گفته شده قرار دهید. حال سر دیگر پراب قرمز رنگ را به قطب مثبت قطعه مورد نظر که جریان از آن خارج می‌شود، وصل کنید. سر دیگر پراب مشکی را نیز به قطب منفی وصل کنید. عدد نمایش داده شده در صفحه نمایشگر، مقدار ولتاژ اندازه‌گیری شده است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره انواع خازن را بخوانید.

انواع ترانس دست دوم

نکته: هنگام انجام این تست دقت کنید که مولتی‌متر باید به صورت موازی با قطعه مورد نظر قرار گیرد. به این منظور که پراب‌ها باید در راستای پایه‌های قطعه باشند. همچنین هنگام تنظیم ولتاژ همواره حد بالا را در نظر بگیرید.

نحوه انجام تست مقاومت

برای انجام تست مقاومت نیز همانند دو حالت قبل از عدم وجود جریان در دستگاه یا مدار مطمئن شوید. دستگاه را خاموش و باتری‌های آن را جدا کنید. در صورت اتصال به پریز برق، آن را جدا کنید. پراب‌ها را نیز همانند دو روش قبل متصل کنید. این بار سلکتور را بر روی حالت مقاومت که با نماد Ω نشان داده شده و بالاترین حد آن قرار دهید. در این تست نمایش عدد 1 یا حرف OL به معنی عدم برقراری اتصال و مقامت بی‌نهایت دستگاه یا مدار است. حال می‌توانید حد مقاومت را در مقادیر دیگر نیز امتحان کنید.

ما در این مقاله سعی کردیم به زبانی بسیار ساده آموزش کار با مولتی‌ متر دیجیتال و نحوه استفاده از اهم متر را برای شما عزیزان ارائه دهیم. امیدوارم توانسته باشید با خواندن این متن و آموزش تصویری کار با مولتی متر دیجیتال به پاسخ سؤال‌هایتان برسید.

اسیلوسکوپ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *