مقالات

اتصال از نوع پرسی

اتصال از نوع پرسی

دومین نوع اتصال انشعابی سیم غیر لحیمی، اتصال پرسی می‌باشد، که شامل انواع زیر می باشد:

اتصال پرسی نوع کشویی ( push on) :در این نوع اتصال، از فیش هایی موسوم به نری و مادگی استفاده می‌شود، به این صورت که ابتدا دو فیش را که جداگانه با انبردست به سر لخت شده‌ی سیم ها محکم می‌کنند، سپس با فشار آنها را به صورت کشویی به هم متصل می‌کنند. در تصویر انواع مختلفی از فیش ها را به منظور اتصال کشویی مشاهده می‌کنید.

حسن این نوع اتصال سرعت عمل در کار است، ولی مشکلی که وجود دارد این است که اولاً به مرور زمان که قطع و وصل شود، اتصال محکمی برقرار نمی‌شود و بایستی از انبردست برای محکم کردن اتصال کمک گرفت.

اتصال از نوع پرسی

اتصال طولی با کمک ترمینال

اتصال پرسی نوع تیغه ای (Fork ): این نوع اتصال بیشتر برای در زیر پیچ های کانکتورها کاربرد دارد. اتصال نوع تیغه‌ای اتصال محکمی نیست و مناسب قطعاتی که در معرض تکان و لرزش هستند، نمی‌باشد.

اتصال پرسی نوع حلقه‌ای ( ring ): این نوع اتصال در زیر پیچ‌ها واقع می شود، فیش این نوع اتصال که در شکل بالا دیده می‌شود، بعد از باز کردن پیچ قرارداده شده و سپس پیچ را محکم می‌کنند.

سومین نوع اتصال انشعابی سیم و عادی از نوع اتصال غیرلحیمی اتصال میله ای می باشد، که شامل انواع زیر است:

اتصال میله‌ای از نوع سوزنی ( Pin )

اتصال میله‌ای از نوع بندپوتینی ( Ferrules)

اتصال انشعابی سیم از نوع مکانیسمی

دومین بخش از انواع اتصالات غیرلحیمی، اتصال مکانیسمی است که شامل انواع زیر است:

اتصال سه سیم برق

اتصال انشعابی سیم بلوکی پیچی ( Blok Terminal) : این نوع اتصال انشعابی سیم به منظور جداکردن انشعاب‌های متعدد است و باید توجه داشت که خودِ بلوک بایستی در جایی تثبیت شود.

اتصال انشعابی سیم فشاری اهرمی ( WAGO) : این نوع اتصال انشعابی سیم به سرعت عمل کار کمک می‌کند، و بیشتر برای لوازم صوتی و اتصالات اسپیکرها که شل بودن اتصالات مشکل حادّی ایجاد نمی‌کند، به کار می‌رود.

اتصال انشعابی سیم کانکتور پیچی ( Wire nut)

اتصال انشعابی سیم از نوع لحیم کاری

انواع دیگر اتصالات از نوع لحیمی هستند که خود دو نوع است:

اتصالات با استفاده از هویه

اتصالات با استفاده از حوضچه قلع

اتصال با هویه

تمام بردها یا کیت‌های دستگاه های الکترونیکی در یک مورد مشترک هستند، آن هم در لحیم‌کاری، اما لحیم‌کاری چگونه انجام می شود؟

ماده‌ای که قرار است وظیفه‌ی اتصال را انجام دهد، ترکیبی از قلع و سرب است که لحیم نامیده می شود، این ماده نقطه ذوبی کم‌تر از 400 درجه سانتیگراد دارد.

انواع اتصال انشعابی نوع مکانیسمی

ابزاری به نام هویه را به وسیله ی جریان الکتریسیته گرم می کنند و به لحیم نزدیک می‌کنند، در این زمان، لحیم ذوب شده و بین دو قطعه قرار می‌گیرد، پس از لحظاتی سرد شده و اتصالی پایدار شکل می‌گیرد.

اتصال با حوضچه قلع

حوضچه قلع در واقع ظرف کوچکی است که قلع و باقیمانده‌های لحیم را در آن می‌ریزند و آن را به برق متصل می‌کنند، پس از آن که لحیم ذوب شد، به سرعت سر سیم هایی که می‌خواهند به هم متصل کنند در آن فرو کرده و با کم‌ترین اتلاف وقت، عمل اتصالات را انجام می‌دهند.

اتصال سه سیم برق به كمك كانال به همديگر

در مواردی که بخواهند در مسیر کابل کشی زمینی انشعابی گرفته شود از اتصال سه راهی براي اتصال سر به سر سیم، Y و یا چهارراه استفاده می کنند.

ترمینال برق انشعابی هم راقع همين كار را انجام مي‌دهد.

ترمینال انشعابی براي جدا سازي مجراهاي سيم از يک نقطه به چند نقطه كاربرد دارد و براي همين هم اغلب در مواردي به كار مي‌رود كه بخواهيد از يك محل به چندين محل سيم كشي نماييد. براي انجام دادن عملیات بستن مفصل سه راهی جهت اتصال، بايد بدانيد كه اتصالY و چهارراه هم بسيار شبيه به اتصال سر به سر سيم است ولي تفاوت اصلي در اين جا اين است که در اين حالت مي‌بايستي تا دقت زيادي نماييد تا در محل انشعابات، هادی های فازهای گوناگون به همديگر اتصال پیدا نکنند.

براي اين كار بایستي روکش کابل هایی که از این نقطه انشعاب پيدا رده‌اند را به اندازه‌ای برداشته شود که به شود آن‌ها را در داخل مفصل در واقع به شكل مناسبی فرم دادتا اين که از خطرات احتمالی ناشي از اتصال کوتاه تا حد زيادي جلوگیری شود.

مقالات مرتبط:

16 نوع اتصال انشعابی سیم ( آموزش نحوه اتصال )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *