مقالات

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال و اهم متر

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال و اهم متر

در بازار انواع و اقسام مولتی‌متر با عملکرد‌ها و دقت‌ها متفاوت وجود دارد. اما همه آن‌ها می‌توانند 3 پارامتر اصلی: ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه‌گیری کنند. تفاوت قیمت مولتی‌متر‌ها بیشتر به دقت آن‌ها در اندازه‌گیری، مثاومت و همچنین طول عمرشان بستگی دارد. هر چه یک مولتی‌متر ارزان‌تر باشد، طول عمر کمتر و همچنین دقت پایین‌تری نسبت به دیگر دستگاه‌ها خواهد داشت.

بنابراین این که شما چه نوع مولتی‌متری را تهیه کنید به نوع استفاده، سطح تخصص و همچنین توان مالی‌تان بستگی دارد. بعد از تهیه دستگاه موردنظر خود باید طرز کار با مولتی متر (طرز کار با اهم متر) را بلد باشید. به همین دلیل در این مقاله آموزش کار با مولتی‌ متر را برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال و اهم متر

آشنایی با مولتی‌ متر

قبل از آن که آموزش کار با مولتی‌ متر دیجیتال یا نحوه کار با اهم متر دیجیتال را برای شما عزیزان ارائه دهیم، لازم است تا با اجزای این دستگاه آشنا شوید. در واقع اولین قدم در آموزش مولتی‌ متر، شناخت اجزای تشکیل‌دهنده آن است.

جریان فوکو یا گردابی ترانس چیست؟

یک دستگاه مولتی‌متر دیجیتال از 4 بخش: نمایشگر، سلکتور، پورت و پراب تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. بخش نمایشگر دستگاه کمیت‌های اندازه‌گیری شده را به صورت عدد یا ارقام به نمایش می‌گذارد.

بنابراین نیازی نیست همانند نمونه‌های آنالوگ دقت زیادی برای قرائت مقدار کمیت مورد نظر به خرج دهید. از طرفی دیجیتالی بودن دستگاه باعث می‌شود که دقیقاً رقم اندازه‌گیری شده نمایش داده شود و خطای کار به شدت پایین می‌آید. در بخش سلکتور یا دستگیره انتخاب، شما می‌توانید نوع کمیت مورد نظر خود را که قصد اندازه‌گیری آن را دارید، انتخاب کنید. پورت نیز بخش از دستگاه است که پراب‌ها به آن متصل می‌شوند.

در کل هر دستگاه مولتی‌متر دارای دو پراب با رنگ‌های متفاوت (معمولاً قرمز و مشکی) هستند که تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما به صورت قراردادی پراب مشکی رنگ به پورت COM (-) و قرمز رنگ به دیگر پورت‌ها با توجه به کمیت مورد نظر متصل می‌شود. در مقاله مولتی متر چیست بیشتری داده شده است که پیشنهاد می شود مطالعه کنید.

هر دستگاه مولتی‌متر به صورت کلی دارای 4 پورت: COM یا (-)، AmA µ، 10A و پورت ΩV است. پورت COM که محل اتصال پراب مشکی رنگ است. پورت‌های دیگر به ترتیب جهت اندازه‌گیری جریان‌های کوچک، اندازه‌گیری جریان‌های بزرگ (بزرگتر از 200 میلی آمپر) و اندازه‌گیری ولتاژ و مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما طریقه کار با اهم متر یا مولتی‌متر به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه محتوا آموزش کار با مولتی‌ متر را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

طرز کار با مولتی متر

آموزش استفاده از اهم متر یا مولتی‌ متر

تا اینجا شما را با دستگاه مولتی‌متر آشنا کردیم. حال قصد داریم نحوه کار با اهم متر (آموزش کار با اهم متر دیجیتال) یا همان مولتی‌متر را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

نحوه انجام تست اتصال

تست اتصال یکی از مهم‌ترین موارد در تعمیرات الکتریکی است و به منظور سالم و معیوب بودن مدار‌ها انجام می‌گیرد. هنگام انجام این تست، عدم برقراری اتصال به معنی معیوب بودن مدار است. حال یا بخشی از مدار قطع شده یا فیوزی از آن خراب شده است. عدم اتصال می‌تواند به هر دلیلی رخ دهد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره اسیلوسکوپ چیست را بخوانید.

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال

قبل از شروع انجام تست از عدم وجود جریان در مدار یا دستگاهی که قصد تعمیر آن را دارید، مطمئن شوید. دستگاه یا مدار مورد نظر را خاموش کرده و باتری‌های آن را جدا کنید. حال پراب مشکی رنگ را به پورت COM و پراب قرمز رنگ را به پورت ΩV یا در برخی دستگاه‌ها mAΩV متصل کنید. حال دستگاه مولتی‌متر را روشن کرده و سلکتور را بر روی حالت اتصال قرار دهید. حالت اتصال آیکونی شبیه به علامت بلندگو یا موج صدا است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تست خازن را بخوانید.

طریقه کار با اهم متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *